2013. április 27., szombat

Milyen Schwalbe a motorom?

Pár napja az a kérdés foglalkoztat, hogy vajon milyen Schwalbe-t vettem?
Hála a simson.hu -nak, egész átfogó képet kaptam a szóba jöhető típusokról:

Amit sajnos rögtön ki kellett zárnom, az a KR50-es modell, amit 1958 és 1964 között gyártottak.
Simson KR50 (1958-1964)
És hogy miért sajnos? Mert ennek a motornak a kinézete sokkal jobban tetszik, mint a KR51-eseké! A KR50-es motor a Schwalbe-k elődje (szokták "Ős Schwalbe"-nak is nevezni) kicsit kerekebb formákat kapott, mint az utódja. A lámpaburája kisebb, és gömbölyűbb, az ülése kétszemélyes helyett csak egyszemélyes. A hátulja csapott, és talán (de ebben nem vagyok biztos) a kormánya is magasabban van.
Azt hiszem a felújítás során valahogy majd ennek a motornak az irányába orientálódom, létrehozva ezzel egy hibrid motort. Bár bizonyára ezzel nem én leszek az első...

Simson KR51 (1964-1968)
A "fecske" (Schwalbe) első típusa a KR51-es. A "KR" rövidítés amúgy a "kleinroller" kifejezésből ered, amire a google kis hengert dobott ki. Német nyelvtudás hiányában én elfogadhatónak találtam. De várom a korrekciót, mert érdekel! Ezt a típust 1964-től 1968-ig gyártották , de az első prototípusok már 1959 októberére készen voltak. A tényleges sorozatgyártás 1964 február 1-én indult be, kezdetben kizárólag 3 sebességes kézi váltóval. Ezeknek a modelleknek a jelölése: M53KHL (Remélhetőleg ezek azok az információk, amik később majd segítenek behatárolni a motoromat.)  A KHL rövidítés a Kickstarter Handschaltung Lüfter kifejezésből jön, ami "berúgókar, kézi váltó és turbó léghűtéses"-t jelent. Akit érdekel a Schwalbe részletes története, regisztráljon a www.simson.hu -n!
Csak ebből a típusból több mint 150.000 darabot gyártottak le, úgyhogy nem csoda, ha jutott néhány Magyarországra is.

Simson KR51/1 (1968-1971)
1968-ban a Schwalbe típusmegjelölését KR51/1-re változtatták, a motorblokk kódját pedig M53/1-re. (M53/1 KFR-re a lábváltósat, M53/1 KH-re a kézit) Az utóbbit is gyártották, de egyre kisebb volt a kereslet iránta. "Az új típusnál 35 mm-rel növelték a szívócsatorna hosszát, a szívászaj tompító a burkolat alatt előre, a kormány alá került, újabb típusú karburátort kapott, a hengerben lévő felömlő csatornákat módosították, valamint teljesen átdolgozott kipufogódobot kapott.
Ezekkel a módosításokkal 3,6 lóerőre növekedett a motorblokk teljesítménye, amelyet már 5,750-es percenkénti fordulatszámon elért. Mindez, az üzemanyag fogyasztásra is pozitívan hatott" (forrás: www.simson.hu)


  A KR51/1F megjelölésű fecske a KR51/1 alapmodell lábváltós változata. 1968 októberében kezdődött az "S" széria gyártása, ami a "Sonderausführung" rövidítése. Ez "külön kivitel"-t jelent, ami a félautomata váltós motorblokkra utal. 
"A motorblokkba egy automata kuplungot szereltek, így elhagyták a kuplungkart a kormány bal oldaláról.  Igazából nyolc ponton tér el az S változatot hagyományos testvérétől:
Simson KR51/1S (1968-1980)
1. a motortakaró lemez bal oldalán a kuplung dekninél egy kör alakú kivágás látható
2. a váltókar hátsó része hosszabb, nyújtottabb (nagyobb erőt kellett kifejteni a váltáshoz)
3. hiányzó kuplungkar
4. jellemző színe az olívzöld fényezés
5. 5 cm-rel hosszabb ülés
6. hidraulikus lengéscsillapítók
7. 25 W-os fényszóró teljesítmény
8. külső trafós" (forrás:www.simson.hu)
 
Simson KR51/1K (1974-1980)
"Az 'S' sorozat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a gyártás kezdete óta eltelt 6 év alatt meglehetősen kevés darabot adtak el, ezért 1974 januárjában piacra dobták az KR 51/1 K típust. A 'K' jelentése komfort(-osabb). Jellemzői az 1,5 cm-rel hosszabb ülés, (amely így 625 mm-esre nőtt. És mivel az én motoromnak nincs ülése, ez most azt hiszem nem segít...) valamint hidraulikus teleszkópok, amelyek a dörzscsillapítású teleszkópoktól lényegesen jobb utazókomfortot biztosítanak.
Jellemző színe a fehér" (forrás:www.simson.hu


1979-ben úgy gondolták, hogy ideje kicsit korszerűsíteni a fecskét, ezért a régi blokkot lecserélték egy korszerűbb menetszél hűtéses blokkra. (M531 - 3 sebességes, M541 - 4 sebességes blokkot jelöl) Ennek a blokknak a felfogatási pontjai másak, így a váz is eltér a régitől.
Simson KR51/2N (1979-1986)
"A szembetűnő módosítások:
- a kipufogó a jobb oldalra került (könnyebb lett a hátsó kerék kiszerelése valamint könnyebb a járművet középsztenderre tenni)
- a hátsó fék rudazatos megoldású lett (közvetlenül és finomabban adagolható fék, jobb fékhatás)
- megnövelték a taposólemez hosszát
- új típusú visszapillantó tükröt kapott
- a négyszögletes hátsó lámpát az S50 típusról jól ismert két csavaros hátsó lámpa váltotta fel, amiben máris 21W-os féklámpaizzó világított
- az első fényszóró 25/25 W-os izzót kapott
- 1980-as év során a kormánytakaró lemez matt fekete fényezést kapott.
Az N betű a nichts vagy neutral szóra utal.
Jellemzői:
- megszakítós gyújtás
- három sebességes motorblokk
- dörzscsillapítású rugóslábak
Minden más jellemzője azonos a KR51/1F modell jellemzőivel." (forrás: www.simson.hu)


Simson KR51/2E (1979-1986)
"A KR51/2E a KR51/2-es típussorozat némileg felszereltebb változata, amely az N típustól annyiban különbözött, hogy négy sebességes motorblokkal szerelték, valamit hidraulikus lengéscsillapítókat kapott. Kiegészítésként annyit, hogy a német változatokat kormány végi indexekkel szerelték.
Jellemző színe az okkersárga, később a kávébarna."  (forrás: www.simson.hu)



Van még egy változat, a KR51/2L, amit 1979-1986-ig gyártottak, de erről a típusról nem találtam információt.

Szóval ezek közül lesz valamelyik az enyém. Ma még nem tudom melyik, de hamarosan kiderül....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése